De Paddock
- Direct Access -
De Paddock Modelbouw Forum
De Paddock Autosport Forum

Go Back   De Paddock > Autosport > Media Corner
Home
Home FAQ Members List Calendar F1 Prono Today's Posts Links

Reply
 
Thread Tools Rate Thread
  #1  
Old 28-04-2004, 21:28
P De Sonville P De Sonville is offline
De Paddock Regular
 
Join Date: Oct 2002
Location: Gent
Posts: 660
Belgium Racing&Qvick Motors tevreden

Belcar & World Series Zolder

Tevreden gezichten ondanks slopend weekend

Hadden beide Ultima’s de wedstrijd probleemloos kunnen uitrijden, dan had het podium in GTB er hoogstwaarschijnlijk gans anders uitgezien. Tot die conclusie kwamen ze zondagavond bij Belgium Racing en Qvick Motors Racing.
Dat bij het opbouwen van een nieuwe wagen, door bepaalde en soms onvoorziene omstandigheden, allerlei kinderziekten de kop opteken is geen nieuw gegeven.
“Zolang we maar weten waar het schoentje knelt kan je stellen dat we goed bezig zijn”, verduidelijkt Peter Theuws van Belgium Racing. “Tijdens de eerste wedstrijd hadden we af te rekenen met een wagen die zéér zwaar stuurde en zich nerveus gedroeg op de piste. Het was gewoon een marteling om de wagen deftig rond te sturen. Nu bleek dat onze versnellingsbak van Hewland werd geleverd met 100% sper. Donderdag brak één van de steekassen die achteraf gezien te zwak zijn. De reserveonderdelen zijn echter nog niet voorhanden omdat er een wachttijd van zes weken is. Na lang zoeken vonden we een exemplaar in Luxemburg en moesten we nog naar de atelier van MI in Theux om onderdelen van de versnellingsbak op te halen. MI rijdt immers met dezelfde schakelbakken in de twee Silhouets. Daardoor misten we de trainingen op donderdag en vrijdag en konden in extremis nog een half uur trainen tijdens de verplichte chrono’s op zaterdag. Toen op dat moment ook nog problemen opdoken met de gasklep was het hek helemaal van de dam. Patric Derdaele kon in moeilijke omstandigheden nog een 1’43 uit de brand slepen, wat toch een drietal seconden minder snel is dan tijdens het Belcar New Race Festival.
Voor Eric Qvick in de tweede Ultima was het afgelopen weekend de maidentrip van zijn bolide. Deze had echter van Hewland een versnellingsbak gekregen met een ander sperdifferentieel, waardoor de Oostendenaar, gekoppeld aan Geoffroy, een schitterende 1’38”6 op de tabellen zette. Een chrono die zéér dicht aanleunt tegen de beste Porsches in GTB van de broers Thiers en Lambert/Lefort.

Het podium is in zicht

Na de start kreeg Derdaele reeds af te rekenen met een nukkige versnellingsbak en moest het reeds vroeg in de wedstrijd stellen zonder vijfde versnelling. Het ging van kwaad naar erger en naar het einde toe verloor de Belgium Racing-Ultima nog 12 minuten in de pits en moest Peter Theuws de wedstrijd uitrijden in derde versnelling en met gemiddelde rondetijden van 1’50”.
“als je onze verloren tijd in rekening brengt, dan rijden we in optimale omstandig-heden voor de 1ste of 2de plaats in GTB met de Ultima”, gaat Peter Theuws verder.
“Als je ziet welke tijden Qvick met zijn wagen draait, dan zie je duidelijk dat we in de goede richting zitten. De kinderziekten moeten we er maar bijnemen. Maar we zijn goed bezig, want we weten waar de tekorten zich situeren en kunnen zodoende makkelijker een oplossing vinden.”
En inderdaad, de Ultima van Qvick/Geoffroy moest niets inleveren tegenover de snelste Porsches in GTB en streed op een bepaald ogenblik met de Porsche van latere winnaars Lambert/Lefort voor de tweede plaats na de Gillet Vertigo.
Maar ook de tweede Ultima werd niet gespaard van pech. Na ongeveer 45 minuten wedstrijd brak ook bij hem de aandrijfas en noopte hem tot opgave.
“Spijtig, maar toch tevreden”, verduidelijkt Eric Qvick. “Dit is onze eerste wedstrijd, reden met een te zachte afstelling en konden amper bandentests doen. Als je ziet dat we nu reeds vlot meedraaien met de beste GTB-Porsches en de Ultima nog een héél stuk verder moet ontwikkeld worden, kunnen we de toekomst alleen maar rooskleurig tegemoet zien.

Moeten we voorlopig nog even wachten op het eerste podium van de Ultima’s, dan kon er toch nog gevierd worden met de schitterende 3de plaats in TB van de Belgium Racing-BMW Compact van Broodcooren/De Coster. Zij reden een oerregelmatige en rustige wedstrijd en konden tijdens de wedstrijd opklimmen van de 6de naar de 3de plaats. Ondanks deze podiumplaats zit er echter voor de regerende Touring Cup-kampioenen nog méér in. Want ondanks een sterkere motor tegenover vorig seizoen draaien ze nog steeds niet het niveau die de BMW biedt.
Reply With Quote
Reply


Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests)
 

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is On

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 04:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.