|
#1
|
||||
|
||||
"Absolute beginners"
Heren (M/V),
als dit beter onder het algemene vragentopic past, verplaats de post dan gerust, maar omdat het zoveel “gezever” bevat vond ik het beter om het in een apart draadje te groeperen. Eerst even voorstellen bij m'n allereerste post op de Paddock. Mijn naam is Jimbo, oftewel Jimmy, en ik ben al een auto(sport)fan sinds ik ongeveer zò groot - beeld even een hand op een kleine meter boven de grond in - ben. Ik volg dit forum nu al meer dan jaar (en dat heeft me o.a. al een circuitdoop in de ZTC Porsche van Bert Longin opgeleverd )), maar heb eigenlijk nog nooit de tijd noch de behoefte gehad om te registreren. Ook het modelbouwforum volg ik met veel interesse en alsmaar stijgende verbazing, omdat ik liever professionals aan het woord hoor dan zelf wat aan te klungelen met diverse kits ;o). Hoewel ik nu al een kleine 20 jaar 1/18 Bburago kits in elkaar klik (je kan het bezwaarlijk modelbouwen noemen, laat staan detailwerk, maar ik ben er nu eenmaal mee begonnen toen ik een jaar of 10 was, en ik houd de collectie graag volledig, wat tot op heden is gelukt), peins ik dat het ondertussen tijd is voor wat anders. Het feit dat Bburago amper nog nieuwe kits op de markt brengt is uiteraard louter een toevalligheid ;o). Nog meer toeval schuilt in het feit dat ik onlangs voor mijn verjaardag een 1/24 Revell-kit van een Alfa Giulietta Spider kado heb gekregen, en ik heb eigenlijk een beetje besloten om deze volgens de – meeste - regels van de kunst in elkaar te zetten. Niet zomaar met een potteke lijm de diverse onderdelen recht uit de doos vlugvlug aan elkaar flansen, maar me ook eens ledig houden met het verven vd verschillende onderdelen, en het spuiten vd carrosserie (met spraycans, ik ga uiteraard nog niet meteen achter een paintbrushinstallatie hollen). De modelbouwgids van Huudo volg ik dan ook met veel interesse, maar toch zit ik nog met een hele hoop vragen – de ene ogenschijnlijk al wat onnozeler dan de andere, maar dat hebt ge nu eenmaal met beginners – alvorens ik met een gerust gemoed van start kan gaan. De miserie begon eigenlijk bij het lezen van dit forum : ik kwam er achter dat een Revell geen goeie starterskit is, en daarom was ik van plan om me eerst een 1/24 Tamiya Ferrari aan te schaffen, en dit voor verscheidene redenen: . jullie raden Tamiya als starterskit aan ; . als ik eentje kies die er in Ferrarirood erg afgelikt uitziet (de 360 bvb) kan ik de spraycan hergebruiken voor de Alfa, die volgens de Revell kit ook “Ferrarirood” hoort te zijn; . en wat mij betreft niet onbelangrijk: de kit zou waarschijnlijk niet al te erg misstaan tussen mijn 1/24 Bburago Ferrari’s, waar een aantal hedendaagse modellen schitteren door hun afwezigheid (omdat Bburago ze niet kan/mag uitbrengen): de 355, 360, etc; Bon, de vragen dan (éindelijk ): 1) Is Revell wel ‘compatibel’ met Tamiya wat verf betreft? M.a.w., kan ik de Tamiya primer spuitbus en Ferrarirode spuitkleur op beide – plastic - carrosserieën toepassen? Klinkt onnozel, maar met de verschillende soorten plastiek weet je natuurlijk nooit. 2) Om de kosten wat te drukken ga ik niet meteen álle pottekes verf aanschaffen die in de handleiding(en) worden aanbevolen. Ik zal m.a.w. enkele consessies doen wat betreft de afwerking v.h. motorcompartiment en chassis (Merk op, als beginner zou het sowieso toch niet van de eerste keer lukken). Ik zou kiezen voor enkele basiskleurkes (mat en glanzend zwart, grijs, en “chroom” bvb), en die dan voor beide kits gebruiken. Hier dus dezelfde onnozele vraag: ik kan de Tamiya verfpottekes toch ook aanwenden voor de Revellkit, en omgekeerd? 3) Als ze compatibel zijn, kunnen jullie me dan even wijzen op een link waar ik een conversietabel kan vinden (die de kleurcodes vergelijkt)? 4) Moet de verf uit die kleine pottekes eigenlijk verdund worden, en zo ja, met wat? Áls ze moet verdund worden, hoe gaat dat dan in de praktijk? Ik kan me bijvoorbeeld niet inbeelden dat men in een oude geleipot even verschillende milliliters onder mekaar zet, om er dan maar één of twee druppels van op het model te smeren. Je hoeft geen ‘Ollander te zijn om dat verspilling te vinden . 5) Een vraag die aansluit bij de reeks van Huudo: als je schildert met de onderdelen nog in het gietframe, dan moet je achteraf op de bevestigingsplaatsen nog even bijwerken. Klinkt logisch. Huudo oppert dat je ook kan schilderen na het verwijderen vd onderdelen uit de frames, maar het probleem blijft dan toch hetzelfde: daar waar je de onderdelen vasthoudt (met een wasknijper o.i.d.) moet je achteraf toch ook bijwerken? 6) En nu we toch over compatibiliteit bezig zijn: als ik een potteke lijm (mét ijzeren punt) van bvb Revell koop, is die lijm toch ook geschikt voor Tamiya, en omgekeerd? Ge ziet, ik lig werkelijk van alles wakker ; 7) Decalls: zowat het enige waar ik ervaring mee heb, dankzij de – verschrikkelijk slechte waterslides van – Bburagokits. Toch heb ik wat losse vraagjes, mede door het lezen hier op het forum van enkele decalling posts. De methode die ik momenteel gebruik is de volgende: . model goed oppoetsen met een propere zakdoek ter ontvetting (sinds kort was ik ze zelfs af met een Dreft sopje); . Decall uitsnijden en mijn kas opvreten over dat transparante randje dat rond elke decall zit en dat ervoor zorgt dat ze haast nooit passen. Trimmen jullie dat randje? Ik heb het meermaals geprobeerd, maar hierdoor wordt de rand vd decall wat ruw, door het snijden/knippen, waardoor je na drogen beter ziet waar een decall ophoudt – met trimmen ben ik dus maar gestopt; . decall in lauwwarm water onderdompelen gedurende 10 a 12 seconden. De ervaring met de buragoplakkers leert me dat nog langer rampzalig is, geldt dat ook voor andere fakrikanten? Hierbij houd ik de plakker bij een stukje blauw papier (dus niet op de decall zelf) vast met een miniatuur “lange bektang”; . de natte decall goed afschudden met de bektang, zodat de grootste druppels weg zijn. Vroeger heb ik ge-experimenteerd met het afsoppen van de achterkant vd decall (enfin, de achterkant vh blauwe bevestigingspapier), maar ik vond dat de decall dan niet goed genoeg bleef plakken. Alsof ik zo te veel lijm wegnam. Hoe doen jullie dit? Enkel afschudden, of toch afsoppen? . Bektang voorzichtig tegen het model plaatsen, en dan de decall op zijn plaats schuiven (wederom kas opvretende over dat transparante randje); . Het overtollige vocht verwijder ik door een droge hoek van een zakdoek rond mijn wijsvinger te draaien, waarna ik de vinger in kwestie vlak *naast* de decall plaats, om vervolgens met mijn vinger over de decall te “rollen”, hierbij de plakker stevig aandrukkend. Het overtollige water komt er dan aan de andere kant onderuit, en wordt opgeslorpt door de zakdoek. Door de ‘roltechniek’ vermijd ik dat ik de decall verschuif door simpele “aquaplaining”op de moment dat ik hem voor het eerst aanraak (Ik heb niet ’s werelds meest standvastige handen). De vraag is nu: is het wel verstandig om de decall hard aan te drukken, omdat ik altijd maar lees over “deppen” met keukenpapier. Hoe drukken jullie een decall aan? . Goed laten drogen en nooit meer aanraken ; Is dit zowat de goede methode, of doe ik iets fundamenteels fout? 8) Microsol en –set? Hoe, wat, waar ? Neen, serieus, ik heb hier her en der al over gelezen, maar nog nooit gevonden waarvoor het nu precies dient, en hoe je het moet gebruiken? Zou iemand a.u.b. hier een bondige “how-to” over kunnen produceren? Wat ik me vooral afvraag is hoe deze producten me zouden kunnen helpen bij het plaatsen van decalls in plooien en hoeken, iets wat me op de bburagos eigenlijk nooit fatsoenlijk is gelukt omdat een of ander hoekje altijd wel terug loskomt. 9) Hoe beschermen jullie de decalls tegen “aanraking”? Beetje rare vraag, maar als ik op mijn 20 jaar oude modellen nog maar naar de decalls kijk vallen ze er al af, waardoor ik de kits niet kan afstoffen, laat staan fatsoenlijk poetsen. En, het moet gezegd, dat begint ge nu toch al stilaan te zien. Ik heb hier ergens iets gelezen over een (spuitbus) laklaag. Is dat wat? Kan je dan achteraf met de plumeau het model onder handen nemen? 10) Een vraag die misschien niet echt bij de rest past (aangezien het niet over “nieuwbouw” gaat): vallen mijn oude decalls eigenlijk nog te redden? De –diecast- kits zijn dus al meer dan 10 jaar oud, en dus serieus “aangeladen” met een vettige laag. Maar, zoals gezegd, in de buurt vd decalls kan ik niet komen met een zakdoekje of een plumeau. Doe ik dat toch, dan vallen ze simpelweg van het model af. Dit komt ondermeer omdat ik vroeger nogal wat fouten maakte: koud water gebruiken, model niet ontvetten, veel te lang verschuiven waardoor de lijm zowat overal zat, behalve nog onder de decall, etc, waardoor ze er eigenlijk nooit echt fatsoenlijk tegengehangen hebben. Valt hier nog iets aan te repareren? Zo, dat was een hele boterham. Enfin, een gans brood eigenlijk . Hopelijk kunnen jullie me wat op weg helpen. Dank bij voorbaat, Jimbo (die tot zijn eigen scha en schande nu niet op de 24h zit). PS: mijn online tijd is eerder beperkt (28.8 modem thuis), dus wees aub niet misnoegd als ik een week, of soms helemaal niet, niets laat horen .
__________________
"In China, there are so many Wings and Wongs, that we are afraid somebody might wing the wong number" - uit een klachtenboek |
#2
|
||||||
|
||||||
Re: "Absolute beginners"
Quote:
Quote:
Quote:
WW2 Model Maker Quote:
Quote:
Quote:
|
#3
|
|||||
|
|||||
Quote:
Quote:
Quote:
Quote:
Quote:
Last edited by Guido; 22-08-2004 at 00:18. |
#4
|
||||
|
||||
Ik sluit me aan bij Huudo en vooral : kom eens naar onze bijeenkomst, daar leer je het meest. We zullen het dan eens demonstreren, wat je meer zal vertellen dan 100 foto's met tekst hier
En BTW : welkom! |
#5
|
||||
|
||||
Bedankt voor de hartelijke welkom en de uitgebreide antwoorden. Ik peins dat ik nu gerustgesteld ben .
Eveneens bedankt voor de uitnodiging voor de modelbouwbijeenkomst op Zolder. Nodeloos te vermelden dat ik dat helemaal zie zitten . Als het enigszins kan zal ik zeker een keertje binnenspringen. Jimbo.
__________________
"In China, there are so many Wings and Wongs, that we are afraid somebody might wing the wong number" - uit een klachtenboek |
#6
|
||||
|
||||
@Jimbo
Zeker naar Zolder gaan ! Ik heb ooit Sennake aan het werk gezien en het loont zeker de moeite. Neem een handdoek mee om je mond af en toe af te vegen ! |
#7
|
||||
|
||||
Bon, er is al enige vooruitgang. Nu ja, vooruitgang...
De Tamiya in kwestie is de 360 Modena geworden, en die bleek al meteen twee extra 'uitdagingen' te bevatten (in een vorig leven zou ik nog van problemen gesproken hebben ): er zitten "metal transfers" o.i.d. in, dus van die metalen stickertjes die je op het model moet wrijven, en ook een speciaal setje stickers om de ramen af te plakken om zo het zwarte randje een beetje fatsoenlijk te kunnen plaatsen. Hints uiteraard welkom. Omdat mijn werkgever me liever op hotel stuurde in Duitsland heb ik nog niet veel kunnen uitspoken, maar ik heb wel alvast even geexperimenteerd met de Primer en de rode lak op het inwendige van een CD-doosje (lekker veel scherpe en moeilijke kantjes). Gewoon buiten in open lucht, en dat ging eigenlijk zonder al te veel problemen, enkele ronddwarrelende beukenzaadjes niet te na gesproken. Nodeloos te vermelden dat ik voor de modellen zelf binnenshuis - enfin, in een propere kelder - iets in mekaar ga zetten met wat karton en een oude stofzuiger voor afzuiging vd kwalijke dampen. Nu zit ik wel met een - alweer nogal onnozele - vraag na de testsessie met spuitlak: het CD-doosje heeft dan wel scherpe kantjes, maar het is eigenlijk een 2D object dat ik dan ook vanonder 1 hoek kon spuiten. Als ik een carrosserie ga spuiten in mijn "kartonnen spuitkabine", zou ik in een beurt (per laag uiteraard) zowat vijf kanten vd auto moeten sprayen. Hoe pakken jullie dat praktisch aan? Eerst 1 zijde, en dan snel het model draaien? Geeft dat dan geen problemen op het dak, waar je dan onvermijdelijk twee keer langs komt? Het eenvoudigste zou natuurlijk zijn om rond het model zelf te lopen, maar dat kan dan weer niet vanwege de spuitcabine. Ge ziet, mijn inspiratie laat me duidelijk in de steek . Jimbo.
__________________
"In China, there are so many Wings and Wongs, that we are afraid somebody might wing the wong number" - uit een klachtenboek |
#8
|
||||
|
||||
Quote:
|
#9
|
||||
|
||||
Wat Bramzel aangeeft kan eenoplossing zijn, maar ik zou er geen oude vinyl aan opofferen. Een draaiplateau heb je nodig als je wil. Ik bevestig mijn model meestal op een oude spuitbus of op 2 lege casettedoosjes die ik aan elkaar gelijmt heb met superglue. De dekseltjes ook dichtlijmen natuurlijk. Op de top van dit staandertje breng je tape dan dubbel aan. De binnenkant van het dak 'plekt' hier dan aan. Zo blijft het model dan vastzitten. De spuitbus is iets onstabieler omdat je het model er niet aan kan bevestigen. Meestal gaat ie daarop om detailschilderingen te doen.
Foto's zijn een voorbeeld van beide. Model op casette: Model op spuitbus: Ik spuit altijd eerst een zijkant, dan doe ik de achterkant, dan het dak, dan de motorkap en voorbumper en dan de andere zijde. Overspray is er altijd, maar de verf is niet dusdanig snel droog dat je dat blijvend ziet. Als de verf uithard is er niets meer van te merken. Opblinken kan je dan doen met Tamiya Rubbing Compound en eens dat gedaan is, eindig je met Tamiya model wax. Je model zal blinken als een spiegel. Indien je besluit om de Rubbing Compound te gebruiken is toch enige voorzichtigheid aan te raden. Immers, je neemt telkens een minuscuul laagje verf weg en als je er te lang mee aan de slag gaat, kan het zijn dat je op de randen door de verf gaat. Maar als je rustig de tijd neemt, zal ook dat prima verlopen. |
#10
|
||||
|
||||
Huudo, wat doet ge me toch allemaal aan man ?
Die rubbing compound en modelling wax heb ik eens op zitten Googlen (wat me trouwens een link naar een geweldige modelbouwerssite heeft opgeleverd: Brians Model Cars), en dat zijn zoals 'gevreesd' beiden producten die je op de carrosserie moet wrijven. Tja, nogal wiedes, het is dan ook een "wax" (en ik zie er al zo tegenop op mijn 1/1 Alfa ). Nu weet ik dus niet meer wat gedaan met de decalls: je brengt die toch aan na de beide rubbing sessies? "Pakt" die waxlaag wel goed voor de decalls? Of moet je het gewaxte koetswerk wederom ontvetten (lijkt me erg contraproductief, maar de decalls er weer afwrijven met een -lichtjes- corrosieve wax evenzeer)? Al dat wrijven levert nog een tweede probleem op: de spiegels op de 360. Die zitten niet aan het koetswerk, maar moeten nog gelijmd worden (nadat het "raamdriehoekje" - er is ongetwijfeld een schoon Frans woord voor (zjwein-de-fenêtre of zo ) - eerst in het zwart is gezet). Maar als ik ga waxen, pakt de lijm dan nog wel? Of kan ik best de spiegels eerst verlijmen, en dan pas de carrosserie spuiten en opblinken? Dan wordt dat 'raamdriehoekje' verven wel moeilijk, maar met wat afplakwerk zou dat moeten lukken. Zucht. Waarom stoppen ze niet gewoon een stappenplan in de doos? Veel handiger dan de bouwomschrijving . Jimbo.
__________________
"In China, there are so many Wings and Wongs, that we are afraid somebody might wing the wong number" - uit een klachtenboek |
Currently Active Users Viewing This Thread: 1 (0 members and 1 guests) | |
|
|